سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محدودیت انتشار مجاز و سایر مقررات CPCB که سازندگان دیزل ژنراتور

آیا شما تولیدکننده، مونتاژکننده، واردکننده یا کاربر دیزل ژنراتور هستید؟ 

تفاوتی نمی کند که از دیزل ژنراتور بنز استفاده می کنید و یا هر نوع برند دیگری از این دستگاه ها، در هر حال اگر چنین است، پس باید از تمام الزامات تعیین شده توسط CPCB آگاه باشید تا بتوانید ژنراتوری را بسازید یا مورد استفاده قرار دهید که با استانداردهای انتشار تجویز شده مطابقت دارد.

چرا داشتن محدودیت انتشار برای دیزل ژنراتور ضروری است؟

یک دیزل ژنراتور معمولی انرژی شیمیایی موجود در سوخت دیزل را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند و سپس میل لنگ ژنراتور را برای تولید برق می چرخاند. دیزل ژنراتور بالاترین راندمان حرارتی را در مقایسه با هر موتور احتراقی دیگری به وجود می آورد که کاملاً به راندمان کارنو نزدیک است. به همین دلیل است که دیزل ژنراتورها در بین کاربران بسیار محبوب هستند.

با این حال، هنگامی که گازوئیل در ژنراتور می سوزد، اکسیدهای نیتروژن، مونوکسید کربن و ذرات معلق منتشر می کند. این گازها و ذرات مستقیماً در جو منتشر می شوند و برای محیط زیست و همچنین ساکنان مضر هستند. هنگامی که آزاد می شوند، کیفیت هوا را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

انتشار گازهای گلخانه ای از ژنراتورهای دیزلی تنفس را برای مردم اطراف دشوار می کند و حتی کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار می دهد. به همین دلیل است که این گازهای گلخانه ای باید کنترل شوند. بنابراین، هیئت مرکزی کنترل آلودگی (CPCB) با همکاری وزارت محیط زیست و جنگل ها مقررات انتشار گازهای گلخانه ای را برای ژنراتورهای دیزل وضع کرده است.

استانداردهای آلایندگی برای ژنراتورهای جدید با موتور ژنراتور تا 800 کیلو وات

ژنراتورهای با قدرت تا 19 کیلو وات

طبق CPCB، انتشار اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن ها در یک دیزل ژنراتور با توان حداکثر 19 کیلووات نباید از 7.5 گرم در کیلووات ساعت تجاوز کند. انتشار مونوکسید کربن نباید از 3.5 گرم در کیلووات ساعت تجاوز کند و انتشار ذرات معلق نباید از 0.3 گرم در کیلووات ساعت تجاوز کند. حد انتشار دود برای چنین ژنراتورهایی در 0.7 m -1  نگه داشته می شود.

ژنراتورهایی با توان بین 19 تا 75 کیلووات

حد انتشار اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن برای این ژنراتورها 4.7 گرم در کیلووات ساعت است. انتشار مونوکسید کربن نباید از 3.5 گرم در کیلووات ساعت تجاوز کند و انتشار ذرات معلق باید کمتر از 0.3 گرم در کیلووات ساعت باشد. حد انتشار دود در اینجا 0.7 m -1 است.

ژنراتورهای با توان بین 75 کیلووات تا 800 کیلووات

انتشار اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن ها توسط ژنراتورها در این محدوده نباید از 4.0 گرم در کیلووات ساعت تجاوز کند. حد انتشار مونوکسید کربن 3.5 گرم در کیلووات ساعت است و میزان انتشار ذرات معلق 0.2 گرم در کیلووات ساعت است. حد انتشار دود باید برابر یا کمتر از 0.7 m -1 باشد.

قدرت موتورمحدودیت انتشار بر حسب گرم/کیلووات ساعت (NOx+HC/CO/PM)حد انتشار دود (ضریب جذب نور m-1)

 

تا 19 کیلو وات<= 7.5 / <= 3.5 / <= 0.3<= 0.7

> 19 کیلو وات تا 75 کیلو وات<= 4.7 / <= 3.5 / <= 0.3<= 0.7

> 75 کیلو وات تا 800 کیلو وات<= 4.0 / <= 3.5 / <= 0.2

<= 0.7

قابلیت اعمال محدودیت های انتشار

این استانداردها باید برای تمام ژنراتورهایی که تولید، مونتاژ یا به هند وارد می شوند، اعمال شوند. این موارد برای ژنراتورهایی که با هدف صادرات به کشورهای دیگر تولید می‌شوند یا برای ژنراتورهایی که به عنوان نمونه استفاده می‌شوند (حداکثر تعداد نمونه‌ها محدود به چهار است و باید ظرف سه ماه دوباره به کشور مبدا صادر شوند.) اعمال نمی‌شود.

گواهینامه مورد نیاز

هر تولیدکننده، واردکننده یا مونتاژ کننده دیزل ژنراتور باید گواهی تایید نوع برای هر محصول و گواهی COP (انطباق محصول) برای هر سری محصول داشته باشد. گواهی COP باید هر سال (از 1 جولای تا 30 ژوئن) تأیید شود. بدون گواهینامه های معتبر، تولیدکنندگان مجاز به فروش، واردات یا مونتاژ دیزل ژنراتور نیستند. کاربران همچنین باید مطمئن شوند که ژنست ها را فقط از سازنده ای خریداری می کنند که دارای تاییدیه نوع معتبر و COP است.

الزامات برچسب گذاری انطباق

هر کاربر و سازنده ژنراتور باید به این الزامات برچسب‌گذاری انطباق توجه کند:

• عبارت موتور ژنست باید در بلوک سیلندر همه موتورها حک شود.

• یک برچسب انطباق باید به هر موتور یا محصولی چسبانده شود. برچسب باید در قسمتی از ژنراتور که به ندرت تعویض می شود و برای عملکرد ژنراتور ضروری است، چسبانده شود. برچسب باید بادوام و قانونی باشد.

برچسب انطباق باید دارای جزئیات زیر باشد:

• نام و آدرس سازنده

• بیانیه ای که می گوید محصول مطابق با قوانین محیطی (حفاظت) است، 1986

• شماره گواهی تایید نوع

• تاریخ ساخت موتور و تاریخ واردات موتور

• سرعت نامی و توان ناخالص ژنراتور (بیان شده بر حسب کیلو وات)

عواقب عدم رعایت

اگر مشخص شود که سازنده، مونتاژکننده یا واردکننده ای در حال تولید ژنراتورهایی است که با استانداردهای انتشار مطابقت ندارند، یک گزارش تأیید COP توسط شرکت انرژی تجدید پذیر برای آنها ارسال می شود که عدم انطباق را مشخص می کند. علاوه بر این، در چنین مواردی، از تولید کننده یا واردکننده خواسته می شود تا تولید را تا زمانی که اصلاحات لازم برای اطمینان از انطباق با استانداردهای انتشار انجام شود، متوقف کند.

کاربران همچنین باید مراقب باشند که ژنراتورها را فقط از تولیدکننده یا واردکننده قانونی خریداری کنند تا از هرگونه جریمه توسط دولت جلوگیری شود.

در صورتی که مایل به مطالعه مقالات بیشتر در این زمینه هستید، بر روی لینک زیر کلیک نمایید: